Anna Westergren -

Svar på frågor (efter en evighet) Del 2

2011-06-07 04:44:06
Japp nu kommer svaren från den senaste frågestunden som var för drygt 2 månader sedan, haha. Ber så hemskt mycket om ursäkt över att jag har dragit ut det så lång tid. Och jag vet att ni har påmint mig flera gånger och jag har velat satt mig ner och svara, men det är antingen det ena eller det andra som kommer i mellan. Men nu sitter jag här, och det var väl på tiden!

Var det svårt att skaffa vänner i början? Har du några tips man ska tänka på som utbytesstudent?

- Nej det skulle jag inte vela påstå att det var, men ett jätte bra tips är att gå med i någon av skolans aktiviteter efter skolan, så som sporterna. Jag vela redan innan jag kom dit försöka komma med i Cheerleading teamet, men tyvärr så har dom tryouts redan på vårterminen innan sommaren, så teamet var redan klart. Så jag bestämde mig för att försöka med Volleyboll i stället, men även där var det försent. Så det är ett toppen tips från min sida, eftersom jag vet hur många jag lärde känna genom fotbollen jag hade nu på vårterminen.

 

Jag undrar hur gör du för att sköta ditt hår? Gör du något speciellt, och brukar du tex platta det eller är det sådär platt naturligt? Det är jättefint och långt och skulle gärna vilja att mitt kunde växa. Mitt växer inte alls snabbt, men jag plattar det ofta också...

- Tack tack! Jag gör absolut inget alls med mitt hår, duschar, låter det halv torka av sig själv, går och lägger mig, vaknar upp med rak hår. Kanske är det något jag gör i sömnen, vem vet. Borstar gör jag bara innan jag tvättar håret, och platta håret har jag endast gjort typ 3 gånger i mitt liv.

 

Hur är killarna i USA? Till sättet, utseendet och klädstilen. Alltså hur är det när det gäller dejter, förhållande, sex eller bara att umgås över huvud taget? :)

- Till sättet är svårt att förklara, visa är otroligt omogna, men ändå inte.. haha. Det är väldigt några killar där jag faktiskt har tyckt att klädstilen ser helt okej ut, annars så bryr sig folk inte så jätte mycket. Men det är mest i skolan då både tjejer och killar bara drar på sig något, annars utanför/efter skolan är det mer uppklätt.

Dejterna och allt som hör till är väldigt strikt, från föräldrarnas sida. Dom vill gärna möta killen du ska gå ut med för att "Godkänna", oftast är det att du måste vara hemma innan tolv. Om du sover hemma hos killen så är det separata rum som gäller. Men det bror ju också väldigt mycket på hur föräldrar är såklart. Men det är nog det mest vanligast här.

 

Har du haft en kille under tiden i usa?

- Nej

 

Får du mycket uppmärksamhet för att du är utbytesstudent?

- Mest i börjar eftersom du är helt ny, speciellt eftersom du kommer från ett helt annat land. Många är jätte nyfikna hur just ditt land är jämfört med USA, dom vill höra dig prata (dock så blev en hel del besvikna när jag väl talade, eftersom vi svenskar är väldigt duktiga när det gäller eng, även andra språk). Men det lugnar ner sig ganska fort.

 

Hur gammal är din bror?

- Fyller 21 år

 

Hur är din engelska idag, har du fortfarande en accent?

- Egentligen är det ganska svårt för mig att säga om jag blivit mycket bättre eftersom det har sakta hela tiden utvecklats så det är inget jag har märkt precis, men något bättre måste jag väl ha blivit, skulle ju vara ganska meningslöst annars haha. Jo visst finns en liten accent kvar.

 

Hur kändes det när du gick av flygplanet precis innan du skulle träffa din värdfamilj?

- Jag trodde jag skulle vara jätte nervös, men jag vara ganska lugn faktiskt, ganska trött kom jag ihåg haha.

 

Hur är north carolina i vädret? Är det såhär fuktigt och varmt som i new york eller varmt men torrt så man inte blir svettig som i cali? eller som i sverige?

- Vädret är varmt!! I alla fall nu, så fort det börjar bli april så slår +20 igång. Just nu ligger det mellan +30-35 varje dag (vilket det har gjort nu den närmsta månaden. Och jag det är väldigt fuktigt i alla fall när det har regnat annars är det väldigt kvavt, och svettas gör man kan jag lova! Kan vara ute i 10 min i solen och jag är dyngsur.

 

Jag har en fråga om din Cali resa. Vem var det som anordnade den? Var det din amerikanska organisation eller gjorde du det själv?

- Det var min amerikanska org. ISE som anordnade det.

 

Vill du bo i USA i framtiden? Eller typ åka som au pair elle nåt?

- Om jag skulle flytta tillbaka hit så skulle det i så fall vara i några av dom större städerna, för bättre transport osv. Tänkte faktiskt på att jag skulle tillbaka hit på Au Pair efter att jag har tagit studenten hemma. Men nu är det ändrade planer, Au Pair i Australien, som är mitt nästa stora äventyr, vilket jag dessutom är ganska säker över! Men det är som sagt efter studenten vilket är lite mer än 2 år framåt, vi får se om jag håller i samma tanke!


Kommentarer
Postat av: Blivande utbytesstudent

Hej!

Här får du en fråga till, angående packning. ^^ På mitt infomöte sa alla 5 referensstudenter att de hade packat för mycket. Tyckte du att du packade för mycket eller för lite, och ungefär hur mycket packade du då? Alltså, jämför med hur mycket man packar inför en veckas semester. Hoppas du förstår, trots att det nog låter lite rörigt.

2011-06-07 @ 09:24:12
Postat av: Anonym

När du åkte till USA, åkte du då själv eller åkte du med andra svenska utbytesstudenter som också skulle till USA? Om du åkte själv, hur var det...svårt att hitta mm. eller?

2011-06-07 @ 18:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0