Anna Westergren -

Svar på frågor del 1

2011-01-24 23:48:42
Vill först tacka för alla fina kommentarer om bloggen! Tack!
Okej så det vart en hel del frågor, hinner inte med alla idag så jag delar in det i två eller fler delar.

Tänker du på engelska?
- Jag ibland, inte direkt så att jag lägger märke till det. Men det händer, speciellt när jag väl är i skolan och har engelskan runt mig hela tiden.

Kan inte du berätta om din mac dator? Vad är det för typ och vad tycker du om den?
- Jovisst, den är en MacBook Pro 13' och jag verkligen avgudar den! Väldigt dyr men det bästa köp jag gjort! Trodde först att det skulle bli ett himla jobb att gå från windows till apple, att lära sig något helt nytt från början. Men det var mycket lättare än vad jag förväntat mig.

Har du varit i Wilmington NC någon gång? Min dröm är att åka dit. (One Tree Hill nörd som man är)
- Nej tyvärr har jag inte varit dit än. Dock så ligger det bara 2 timmar från där jag bor så det blir nog en liten trip dit innan jag åker hem. Det var faktiskt en anledning till att la till NC som önskemål, jag följer inte OTH men har sett några avsnitt och tyckte det såg så fint ut.

Vilken organisation åker du med? Är du nöjd med den? Varför?
- Jag åker med Explorius och än så länge är jag mycket nöjd med dom. Explorius har kontakter med amerikanska org som sedan blir din org under ditt år i usa, min heter ISE.
Jag trivs med Explorius eftersom det är en lite org med 50 studenter (som åker till usa), det känns trygt att dom vet vem man är om man skriver till dom. NYC camp var helt perfekt som en mjukstart på året, ingick även i priset. Vet inte riktigt vad mer jag ska säga om dom, utan än så länge trivs jag.

Hur kändes det när du väl satt på planet mot usa? Något tips på något man ska ha med sig på planet?
- Haha ja det där en är lustig historia. Jag hade förväntat mig att jag skulle vara jätte nervös eller gråta floder för att lämna allt bakom mig. Ja, jag var nervös och ja jag började nästan att gråta på grund av att det hade blivit en dubbel bokning på den platsen jag fått. En tjej med exakt samma namn Anna Westergren hade fått min plats. Att sånt här bara händer, haha. Så jag vart såklart jätte orolig, eftersom flygvärdinnorna hade problem att hitta en plats till mig och jag bara väntade på att bli avkastad från flyget. Haha. Men nejdå, jag fick till och med en bättre plats i business class stället för ekonomi. Bättre mat + efterrätt, nyare filmer att kolla på. Ah det var en massa haha. Men det enda tips jag har är att ta med sin öronproppar om du nu inte vill ha lock i öronen under 8 timmars resa.

Har du mycket hemlängtan? Vad ska man göra om man desperat längtar hem?
- Nä, det skulle jag nog inte säga. Men visst, som i inlägget nedanför så har jag mina dagar. Men som sagt det är bara nån dag hit och dit, har inte haft några längre perioder med hemlängtan. Hittills.
Tyvärr har jag inte riktigt att bra svar på andra frågan, eftersom det är från person till person. Som min explorius och säkert många andra org. rekommenderade att man inte skulle prata så mycket och ofta under sitt år med familj och vänner där hemma, för att det kan öka hemlängtan. Men jag är helt tvärtom. Jag pratar med min mamma minst 2 ggr i veckan, ibland mer. Ibland sätter vi bara på skype, utan att ha något att säga, bara ha det på så att jag kan höra vad dom gör i bakgrunden. Om mamma lagar mat och min bror sitter och kollar på tv. För mig fungerar det här jätte bra, eftersom det känns som om jag aldrig har åkt utan att jag bara är runt hörnet.

Fick du välja egna ämnen?
- Min org vill att jag ska läsa English och US History, och det är ganska förståeligt eftersom man är ju där för att lära sig om landet. Men resten fick jag välja fullt ut, och eftersom jag har valt lite svårare, det vill säga Honors class i både Eng och US History så valde jag för resten mycket lättare och roligare klasser.

Hur var din allra första skoldag?
- Jag vet att jag har svarat ett långt inlägg på den här frågan, ska försöka leta reda på det och länka det här så småning om.

Hade du det svårt med språket i början?
- Nä jag klarade mig jätte bra. Fick många kommentarer om vi pratade engelska i sverige, på grund av att mitt uttal var så bra. Det var även någon som frågade om jag kom från Minnesota. Så vi svenskar behöver inte alls vara oroliga när det kommer till språket. Haha Mark, min värdpappa sa att jag hade till och med bättre uttal än många av studenterna på min skola.

Gick du själv till skolan första dagen eller följde någon från din värdfamilj med?
- Första gången jag besökte skolan var samma dag som jag kom dit. Mary tog mig dit för att skriva in mig, men den riktiga skoldagen tog jag bussen och det var det.

Hur mycket pengar har du spenderat där borta?
- Du, det vågar jag inte svara på. Men räkna med att det kommer bli en del pengar, men det beror också på vad för slags värdfamilj man kommer till. Vissa betalar allt för dig vilket är väldigt generöst, men i min familj så betalar jag maten om vi äter ute. Om vi åker på någon resa, hotel och saker vi besöker. Även städerskan om vi vill att hon ska städa vårat rum. Så jag har det ganska dyrt, men det är inget vi kan välja. I papperna så står det att värdfamiljen ska endast se till att studenten har tak över huvudet och får i sig mat.

Ser folk dig som rik med tanke på att det är ganska dyrt att vara utbytesstudent?
- Haha jag har faktiskt fått en frågan några gånger, och jag svara jämt " Nej, utan jag har allt för generösa föräldrar"

Har du några "fiender"?
- Haha nej och tackar gud för det haha. Om man har "fiender" här så kan det gå riktigt illa. Fight fight fight!

Blev du kär där borta?
- Nej, och det är inget jag planerar att bli heller. Att hitta någon när det drygt är 5 månader kvar tills jag åker hem och sedan försöka på långdistansförhållande, jag vet inte om jag skulle klara det. Kärlek är inget jag fokuserar på här borta, utan att bli starkare som person och ha ett jävla bra år!

Kan du inte länka din Spotify-lista?
- Jovisst här har ni två. Länk och Länk

Varför heter du annakw.blogg.se när du heter Westergren i efternamn?
- Jo, Anna står såklart för mitt förnamn, K står för mitt mellannamn Kristina och till sist W för Westergren.

Att gå igenom kontrollen och se din familj försvinna och sen sätta sig på ett plan, va det en av de svåraste sakerna?
Jag ska själv åka nu till sommaren, och det var en som sa. klarar du sätta dig på planet klarar du dig typ. om du förstår?

- Det var inte så svårt som jag hade förväntat mig. Jag var så otroligt redo för det här året, och jag kände att inget kunde stoppa mig inte ens det jag lämnade bakom mig. Detta var det jag alltid velat göra!

 

Och vad är det bästa tipset du kan ge till oss nyblivna utbytesstudenter? gärna något annat än att vara öppen och gå på aktiviteter efter skolan för det är tips som man hört överallt. har du något mer unikt tips till oss som kan hjälpa?

- Skulle nog var att inte ha allt för stora förhoppningar. Jag måste erkänna att jag hade det, och det är mycket som inte blivit som jag tänkt mig och vissa saker som blivit bättre. Hade inte alls trott jag skulle boka en resa till L.A mitt i allt. Men att ha för stora förhoppningar kan förstöra hela dit år, utan ta det som det kommer och gör det bästa av det hela.

 

Vad är det bästa du tog med dig från Sverige till USA?

- Min dator helt klart, haha ja den har hjälpt mig med mycket, och jag tycker det är viktigt att någon slags snabb kontakt med alla där hemma, i fall något händer.

 

Ångrar du något som du inte tog med dig?

- Det måste i så fall vara kläder. Vissa kläder jag tog med hit är vanligt vis något som jag annars hemma inte brukar ha, men som är anpassat för skolan och dresscode.. tänkte jag. Men tydligen så det ingen som följer dredscoden här. Så ja jag saknar en hel del av mina kläder.

 

 

Detta vart allt för idag, det var mer frågor än jag väntat mig haha typ en fjärde del igenom. Så mer svar kommer upp imorgon!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0