Anna Westergren -

Svar på frågor del 4

2011-02-08 23:28:53
Tack du Anonym för att du påminde mig!

Har du fått några konstiga frågor om Sverige? I så fall vilka?
- Jodå det har man väl fått. Tex. Om det är snö året runt, om det finns pizza, mc donalds, om vi pratar engelska i sverige m.m. Jag tror jag har svarat på denna fråga tidiagare så om du kolla tillbaka på dom gamla frågestunderna så hittar du säkert fler konstiga frågor.

Vilka skillnader finns det mellan USA och Sverige?
- Dom två största skillnaderna här är skolan och Kyrkan, av det jag har upplevt i alla fall. Även ungdomslivet, vi har det mycket mycket bättre i Sverige tycker jag. Mycket mer frihet både i skolan och utanför. Men dessutom så ligger allt så utspritt här, men måste verkligen ha bil om man inte bor mitt i en stor stad (som tex i NYC där 80 % av Manhattans befolkning inte ens äger en bil).

Om man inte trivs i sin värdfamilj kan man byta då?
- Jag hade en svår period mellan November/December med min familj här, och jag vill då jätte gärna byta. Men det ska vara något riktigt problem för att man ska få byta. Även om jag vet att jag kunde ha haft det bättre, så har jag till mesta del haft tur om man hör från andra utbytesstudenter som blivit sexuellt utnyttjad av värdpappan osv. Men som sagt det ska krävs ett riktigt problem för att man ska få byta.

Vad gör du om helgerna?
Jadu, tyvärr gör jag inte så mycket..
Eftersom jag bor mitt ute i ingenstans typ så är det svårt att hitta på saker om man inte har bra kontakt med någon (det vill säga om det är någon som vill ta sig tid att åka och hämta upp mig). Många bor ganska långt bort från mig. Men jag har i alla fall kyrka på lördag morgon, det är väl det enda som är planerat varje helg annars så kommer det som det kommer. Dessutom är det väldigt många av mina vänner som jobbar eller sitter barnvakt under helgerna..

Sökte du något stipendium så att det blir billigare att åka? I så fall hur gjorde du då?
- Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det eftersom nej, jag sökte inget stipendium. Men jag vet att organisationen man åker med brukar alltid erbjuda något.

Vilket land föredrar du, USA eller Sverige? Varför?
- Det måste nog bli Sverige. Inte för att jag inte gillar USA, men jag fördrar att bo i Sverige om man kollar på vilka föredelar vi har. Men jag skulle lätt kunna bo i USA i något år i någon storstad och upptäcka, men inte såhär som jag bor just nu.

Finns det fjortisar i USA?
- Haha att den här frågan var så populär hah. Men jo visst finns det det, dock inte som "svenska fjortisar", men det finns tjejer som tror lite för mycket om sig själv. Lite snobbiga sådär.

Hur gammal måste man vara för att hamna som senior?
- Det beror nog mycket på din skola tror jag, men på min skola är det 18 år (92.or som fyller 18 på höst/vinter och 93.or som fyller 18 vinter/vår) Så jag skulle egentligen ha blivit senior eftersom jag fyller den 14 April, men det blev något fel (fråga mig inget mer för jag vet inte vad som hände hah). Finns ett antal Senior som är yngre än mig alltså som är 93.or man fyller senare.

Hur känner du inför slutet av året och när det är dags att åka hem?
- Jag har en hel del roliga planer framför den här våren, så jag tror det kommer bli ett bra slut på året och kommer nog känna mig nöjd när jag väl har kommit hem. Jag har även en hel del planer för sommaren så jag ser fram emot att komma hem till allt och alla. Men jag har fortfarande mycket kvar här att uppleva!

Vilken är din favoritaffär som du varit i?
- Forever 21 och Urban Outfitters

Vad är det bästa med att vara utbytesstudent?
- Att man får resa såklart, resa och upptäcka. Men utvecklas som person nå otroligt!

Känner du att stället man bli placerad på spelar en jätte stor roll?
- Det beror nog helt på hur du är som person, om du gillar det varma klimatet så tycker jag självklart att du ska ge önskemål på stater med varmt klimat. Eller om du är ute efter något annat speciellt, annars tycker jag inte att det spelar så stor roll.

Har du mycket hemlängtan?
- Har mina dagar så jag tänker på hur skönt det skulle vara att vara hemma, men jag har hittills inte haft någon period där jag bara gråter av hemlängtan.

Hur är din värdfamilj?
- Helt okej skulle jag vilja säga. Mark, min värdpappa är den som jag gillar bäst här familjen, vi har mycket gemensamt, en kille med humor!

Vad är det sämsta med att vara utbytesstudent?
- Finns inte så mycket dåligt med detta, förutom att man är borta från alla där hemma.

Har du fått många vänner?
- Själv tycker jag att jag fått en hel del, några som jag står lite närmre en vissa. Men jag tror att fotbollen kommer att hjälpa mycket med att få fler nära vänner.

Kan du inte berätta lite om din personlighet?
- Well, jag är oftast på glatt humör. Social (blivit ännu mer nu under året), har inga problem alls att sitta hemma och göra ingenting en lördagkväll då och då. Drömmare, är en tjej med höga krav (men jag har blivit bättre på det, att tagga ner lite hah). Vad mer? Ni som känner mig, tell me!

Finns det många blonda i din skola?
- Nope, väldigt få. Så jag sticker verkligen ut med mitt långa blonda.

Vet du någon som absolut inte gillar dig?
- Haha nä, och jag antar att det är ganska bra. Fast vad vet jag det kanske något som verkligen hatar mig i smyg hah. Nämen jag försöker att få min "Stalker" att hata mig så att han lämnar mig i fred. Tackar mina vänner som jag sitter med under lunchen som hjälper mig, ni anar inte hur jobbigt det är... (Dessutom han är typ sån här kille som man egentligen inte ska käfta upp sig emot för då tar han med sig en pistol till skolan eller nåt, ni kan ju tänker er vilken situation jag är i!)

Tror det vara alla frågor! Puss


Kommentarer
Postat av: Anonym

känner du febb/louise carlstedt? hur lärde du känna henne ? :)

2011-02-09 @ 00:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0