Anna Westergren -

Svar på frågor del 3

2011-02-03 02:21:56
Hade du presenter till värdfamiljen? I så fall vad hade du och gav du de till dom direkt?
- Jag tog med mig en kristalskål från Kosta Boda eftersom det är så pass populärt märke, sen svenskt godis såklart och även böcker om sverige + kokbok. Och ja, minns jag rätt så gav jag allt samma dag som jag kom dit.

Vad handlar intervjun om?
- Ni som ska på intervju, var inte oroliga! Det ända jag behövde göra var att först svara på några frågor om mig lite allmänt på svenska och på engelska. Liksom varför man vill åka, och en massa annat (men det är inget att oroa sig över). Var social, glad och visa att du verkligen är excited över det här och att du är redo att klara av detta.

Vad ska man packa? Vad packa du? Kan du typ göra en bra packlista?
- Packlista kan ta en himla lång tid att göra, men kanske kan göra det lite senare. Kan förklara lite här vad jag tog med och vad jag ångrar att jag inte tog med mig. Well, kläder såklart hah nämen ta med kläder/skor som passar för det vädret du kommer att vistas i, ja menar om du fått placering i Kalifornien eller i North Dakota så är det en väldigt står skillnad. Därför tipsar jag er att inte börja packa allt för mycket innan du fått placeringen, sen beror det mycket på om din skola har dresscode eller inte. Tex, jag fick reda på att min skola hade dresscode, fast det är ingen som följer den här. Men en sak som jag tycker var jätte bra (om du är kvinna) är att ta med dig svenska tamponger. Amerikanska är lite annorlunda så om du inte vill krångla med det så gör det enkelt och köp (precis som jag) två pack på drygt 80 st. Super!

Vad kostade din Mac?
- Ehm.. gillar inte att snacka pengar men den var dyr. 13.000 så det gäller att tänka till om du verkligen vill ha mac.

Hur mycket spenderar du på en månad? Får du någon slags "månadspeng" eller liknande och hur mycket är det?
- Som sagt, gillar inte att snacka pengar. Först och främst så har jag ingen aning om hur mycket jag spenderar, det beror helt på hur mycket jag köper tex om jag vill äta på skolan, om vi äter ute, shoppa. Dock har jag spenderat mycket på sista tiden eftersom jag ska till Cali. Men i org. papperna så tipsar dom att man ska minst ha omkring 3.000 i månad för att klara sig, men det där följer inte jag alls. Det beror helt klart på hur mycket du vill spendera, helt upp till dig. Och ja, jag får kind of "månadspeng", vet inte direkt om jag vill säga hur mycket det är, men jag klarar mig och det är väl det som är viktigast. Tänk också på att det är billigare här för oss svenskar så du behöver inte ha allt för mycket pengar för att klara dig.

Har ni gjort om i ditt rum nu? Skulle så gärna se det! Kanske du kan göra en till tour?
- Haha nej det blev aldrig av, vi håller fult upp med att måla nedervåningen, så vi får se om det äns blir av. Och tyvärr så har det inte blivit sån stor skillnad i mitt rum, men ja kanske en tour lite senare. Kanske hah

Vad ska du göra i L.A?
- Jag ska ha så jävla KUL!
Åker dit med min amerikanska org. för att uppleva California. San Francisco And L.A.
Kommer att stanna där en vecka och göra en massa roligt! Och nej det ingår inte utan detta är något som org. erbjuder som man sedan för betala för. Drygt 800 dollar för en vecka med hotel, flight mellan SF och LA och en massor av aktiviteter!

När man är utbytesstudent, för en kompis från Sverige komma och hälsa på hemma hos värdfamiljen då?
- Jag tror faktiskt inte det, org. (speciellt den Amerikanska) vill inte att någon som kan påverka hemlängtan, ska komma över. För ditt eget bästa - säger dom. Jag vet inte riktigt hur det där fungerar, men jag tvekar på att det skulle fungera. I så fall skulle det vara mot slutet av året att dom kommer över.

Är allting som du trodde att det skulle vara där borta i USA?
- Svar nej. Nämen till största del så är det nej.
Jag tror jag hade allt för höga förväntningar vilket inte är bra, så visst är jag besviken på visa saker. Men ändå, jag har fått åkt som utbytesstudent och jag är mer en tacksam över det!
Det gäller också att man har tur, att man kommer till en bra familj osv.

Den andra utbytesstudenten i din värdfamilj, bor hon kvar?
- Japp, Josephine bor kvar här.

Vad för kontokort använder du och fungerar det att betala med i butiker?
- Jag använder mig av ICA-banken, mesta dels för att om man ska ta ut pengar här så kostar det inget vilket det gör med tex VISA-kort. Men tyvärr så fungerar det inte att betala i butiker, stinks!

Vad tycker du är det bästa och sämsta med hur man lever i USA?
- Det sämsta är nog att nästan hela USA lever antingen efter kyrkan eller politiken, det är galet vad kyrkan är stor här, (kanske inte det sämsta men jag är fortfarande väldigt ovan med det). Sen friheten när det gäller ungdomar existerar knappt. Sen är allt väldigt utspritt och transport är väldigt dåligt så bil är ett måste. Annars det som jag tycker är bra är school spirit, inte bara work work utan man får faktiskt ett tillfälle att tycka om skolan. Kom inte på något mer just nu..

Vad är den största kulturkrocken du varit med om än?
KYRKAN

Är du nöjd över att ha hamnat i NC? I fall du skulle välja om nu vilken stat hade du valt?
- Jo NC är bra på sitt sätt, även om jag väldigt gärna hade velat hamna lite mer ut mot kusten men men.. Förmodligen Arizona eller California, gillar värmen.

Hur ser en typisk amerikansk kille ut för dig?
- Well, jag skulle nog förklara det såhär som ovan. Första bilden killen till vänster i grått, Jonathan typisk Amerikans. Sen Wilbur på den andra bilden, något sånt.

Vad föredrar du, svenska eller amerikanska killar?
- Helt klart svenska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0