Anna Westergren -

Svar angående tandställningen.

2010-03-27 13:59:00
Fick en fråga angående min tandställning och behandlingen jag går igenom.
Svaret är ganska långt, så skriver det här istället för i kommentar spalten.

Hur länge har du haft din tandställning?
I överkäken har jag haft räls i drygt 1 1/2 år medan i underkäken är det snart 1 år.
Varför det blev så olika var just för att jag var tvungen att fixa mina tänder i undre i en annan behandling innan de kunde sätta på rälset.

Hur länge till ska du ha den?
Bara några månader till, någon gång i sommar åker rälsen ut!
Förmodligen i Augusti. Jag åker även till USA den månaden och det är även anledningen till varför jag är tvungen att ta ut allt. Eftersom jag åker till USA i ca 10 månader så får jag inte bära tandställning, just för att man måste ha koll på behandlingen varannan månad, vilket jag inte har möjlighet att göra. Så tyvärr kommer förmodligen tänderna inte vara helt klara..
Men tur nog så får jag med mig någon slags ställningen, natt-tandställning skulle jag tippa på, för att hålla tänderna på plats. När jag sen kommer hem igen har jag möjligheten att fortsätta med behandlingen.

Vad för behandling ger den dig?
Alla i min familj har en väldigt liten käke och därför har jag ärvt ett väldigt trångt bett. Jag hade inga problem med över - eller underbett, men tänderna stod lite som dem själv ville.
Innan behandlingen var jag tvungen att dra ut fyra tänder för att tänderna sedan skulle få utrymme till att räta ut sig.

Jag vill inte skrämma någon nu som kanske ska få tandställning, men helt ärligt så är det inte helt lätt med tandställning. Första veckan/veckorna är riktigt jobbiga, och under behandlingens gång är det väldigt lätt att få "skavsår" från rälset. Men det finns vax "pluppar" att sätta på för att skydda kinderna.
Men ändå så överstiger det positivt. Jag ser hela tiden framåt, på det resultat som behandlingen kommer att ge. Dessutom vänjer mig sig väldigt fort med räls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0