Anna Westergren -

Frankrike, Taizé

2010-07-16 17:42:42
Kl: 02.45 bär det alltså av till Taizé, ett litet samhälle i Frankrike, och där stannar jag i tio dagar.
Jag är konfirmerad sen två år tillbaka och då får man ett erbjudande att åka till Taizé och bo på ett klosterområde. Jag är inte troende eller super kristen, visst kristen är jag eftersom jag är döpt, men jag går i vanliga fall inte i kyrkan. Men denna resa är en "Once in a life time" upplevelse, även om det nu finns erbjudanden att åka flera gånger, men för min del blir det nog inte så ( fast man vet aldrig!).

I alla fall. Dit kommer det barn, ungdomar, vuxna, från hela världen och då menar jag verkligen hela världen. Denna klosterverksamhet grundades av munkar som även idag bor där. Dem märkte att väldigt snabbt efter att ha öppnat upp klostret att fler och fler kom för att besöka, be eller bara känna närhet och gemenskap. Man gjorde klostret ännu större, till ett helt område med camping där besökarna kunde övernatta.

I dags läget kommer flera tusen dit för att som sagt besöka, be eller bara vara.
Under dagarna är det aktiviteter, gudstjänster och även jobb, eftersom det inte är någon personal anställda där.
Jag ser den här veckan som en tid att ladda upp batterierna, att få komma bort ett tag. Att dessutom veta att det är väldigt många där som är hög religiösa gör mig trygg. Dem är trygga med att tro på någon, vilket gör dem till trygga personer. Att vistas runt trygga människor gör en själv såklart trygg. Hahaha, nu vart det mycket, men jag tror ni fattar.

Jag åker dessutom med Tessan, och vi ser denna resa som vi har tillsammans, ett minne tillsammans. Att få säga hejdå på ett trevligt sätt innan jag åker till USA. Jag ser i alla fall fram mot dessa dagar, med mycket värme och nya människor. + en bra träning för engelskan!

Kommentarer
Postat av: Felicia

sv: Låter ju toppen! :D Ja, jag ska på camp i Vermotn i två veckor, åker imorgon :)

2010-07-16 @ 18:57:27
URL: http://foppaiamerika.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag var i Taizé med kyrkgruppen från skolan i våras, det var så himla roligt! Träffade en massa nytt folk :D Maten är dock ingen höjdare, endast kolhydrater nästan :P

2010-07-17 @ 14:29:13
Postat av: Mikaela

ååh vad kul!

2010-07-18 @ 17:44:32
URL: http://mikaelafranssons.blogg.se/
Postat av: Alice

Hej! Vad kul! :D Var ska du i USA?

Åh jag skulle också ha åkt till Taizé iår men det krockade med USA :/

2010-07-22 @ 15:16:42
URL: http://aliceintexas.blogg.se/
Postat av: Filippa

Hej! Jag går i 7:an och ska detta året anmäla mig till en konfirmation, jag står mellan valen:

Berlinkonfa eller Taizé ? Tycker du att jag borde åka till Taizé, det känns som om det vore en riktigt stor upplevelse :) Svara gärna via mejl eller blogg :D

2011-04-30 @ 23:18:55
URL: http://www.heltnamnlos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0