Anna Westergren -

Amerikanska ambassaden - Check!

2010-07-29 17:45:49
Nukanjagäntligenpustaut .. PUST..
Äntligen! så har jag blivit klar med all pappers arbeten inför USA! Ett tag trodde jag helt ärligt att det aldrig skulle ta slut. Men idag gjorde jag det allra sista, fixa visum. Och ja, det gick hur bra som helst. Även om jag där ett tag höll på att dö av nervositet. "Tänk om jag glömt något?" "Tänk om jag säger något jag inte borde säga?" "Hur fan ska jag ta mig till då?" Men inte fanns det något att vara rädd för inte.

(Varning för lång och förmodligen tråkig text)
Jag var vid ambassaden väldigt tidigt, för att ha en tid klockan 10.00. Vi kom dit precis när insläppet började (runt 08.00). Då var den en kö på drygt 15-20 pers, som faktiskt gick jätte fort.
En och en fick gå fram till en vakten, visa några av dem pappren man skulle ha med sig, gick vidare in genom tullen och blev sedan in skickad till det stora huset där intervjun skulle ske.
Jag märkte ganska snabbt att det inte kom några fler efter mig, men pratade med en tjej sen som berättade att dem hade blivit tillsagda att stå i kön ett tag till då det var fullt upp vid huset. Och detta var alltså precis efter att jag gått, så turen var väl på min sida idag. Eller?

Kanske hade det vara bäst att få stanna ute, där det ändå var kvavt och varmt, för fyfan vad kallt det var inne i väntrummet! Tur nog slapp jag sitt så länge!
I alla fall. När man kommit upp till huset var det en liten kö fram till första luckan där en man (som pratade svenska) som skulle ha alla papperna, pass, foto jadajada..
Han var i alla fall hur trevlig som helst och snacka lite allmänt om vart jag ska. Kändes skönt med en trygg start inför väntan till intervjun.
Fick i alla fall sätta mig ner i ungefär en timme, kollade på BBC fast egentligen inte eftersom jag var så koncentrerad över att lyssna efter mitt namn. Blev i alla fall sedan uppropad av en man i window D där intervjun skedde. Inte så mycket prat egentligen. Tog finger avtryck, han frågade lite om mig, min familj och vart jag skulle m.m. "Intervjun" var väldigt lättsam då han skämtade mycket, vilket gjorde det för mig mycket lättare att svara på frågorna.

Hela grejen gick väldigt fort, mycket fortare och bättre än vad jag förväntat mig!
Nu är det bara att vänta på passet och visumet!

Kommentarer
Postat av: Nikolina

Hej!



satt och googlade lite angående ambassaden. jag ska nämligen själv dit imorgon. Alla dina ord gjorde mig lite lugnare, om det nu går !?

Har bara en liten fundering, som du kanske kan svara på om du vet :) efter som jag åker tåg till stockholm kommer jag ha med mig min dator, kommer man kunna ta med den in, eller du rekommenderar att man låser in den på typ centralen innan . eller? vet du något? :) tack i så fall ! / nikolina

2010-08-19 @ 14:52:37
URL: http://baranikolina.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0