Anna Westergren -

Svar på frågor del 1

2011-04-13 00:31:24

Vad var det som fick dig att åka som utbytesstudent?

- Att ut och resa tycker väl alla om att göra, att upptäcka och få uppleva något nytt. USA har alltid sen långt tillbaka varit ett ställe jag alltid velat åka till, antingen som resmål med familj eller på egen hand. Vilket det nu visade sig bli, att få lära känna sig själv lite bättre genom att få bättre självsäkerhet och att man växer som person nå otroligt!

 

Var det som du hade tänkt dig?

- Tyvärr var jag en av dom som hade ALLT för höga förväntningar, så det är mycket jag blivit besviken över, men även mycket jag har blivit överraskad över på ett positivt sätt.

 

Längtar du hem?

- Hemlängtan har blivit allt mer nu på sista tiden, eftersom jag känner mig ganska klar här borta och vet hur mycket roligt som väntar på mig där hemma. 10 månader är en lång tid, även om det går snabbt. haha

 

Har du gått på fest i USA?

- Ingen "riktigt" fest, med alkohol om det är det du menar. Festerna här är av två sorter. Antingen väljer du att gå till den festen då man bara sitter ner i vardagsrummet och super ner sig, utan någon slags party mood som helst. LAME helt enkelt. Eller så går du till den festen som verkligen spårar ur, med droger och poliser, misshandel och våldtäkt. Jag tror jag har bättre saker för mig en det!

 

Vem e din bästa kompis från USA?

- Jag har ingen riktigt bästa kompis här, utan istället många nära eller bekanta vänner. Men är det något jag verkligen måste prata om eller vill bli på bättre humör igen så är det nog Erica som jag vänder mig till. Hon finns alltid där!


Hur känns det att få hoppa bak ett år?

- Jag har inga stora problem när det kommer till det. Visst är det lite tråkigt att få se alla mina nära vänner där hemma ta studenten före mig osv. Men dom finns kvar, dessutom får jag även lära känna nya vänner i den nya klassen jag kommer att börja i till hösten. Men får göra det till något positivt istället!

 

Vad var det sista du gjorde innan du lämnade sverige?

- Haha det kommer jag inte ihåg. Vet bara att Sara och Bella var där kvällen innan, precis innan jag skulle gå och lägga mig. Så jag vet i alla fall att jag fick att fint avslut med två av mina närmsta vänner!


Hur gör du med kontakten med vänner/familj i sverige nu?

- Antingen via Facebook eller skype.

 

Tänkte fråga om någon i din förra klass/ någon av dina vänner också åkte som utbyesstudent?

- Nej, det var bara jag. Hade ingen som helst aning om vilka som skulle åka det året, tills jag hittade Utbytesstudent.se. Sen en sak. Är det här DIN dröm, DITT mål att få åka som utbytesstudent, låt inte vänner där hemma stoppa dig för att åka. Dom kommer att finnas kvar, och det finns så himla många sätt nuförtiden att hålla kontakt med snabba svar. 10 månader går fort, TRUST ME. Så om dina vänner bestämmer sig för att inte hålla kontaken, vad för slags vänner är dom då egentligen? Ett tips är att som jag under jullovet pratade ihop mig med några av mina närmsta vänner, att hitta på något till sommaren. Ha något att se fram emot tills du kommer hem, och även visa för dom där hemma att du saknar dom, vill gärna vara där med alla, men just NU vill jag uppleva min dröm.

 

Kommer du och den där andra utbytesstudenten som bor där överens? Brukar ni liksom umgås med varandra?

- Jag och Jo är väldigt olika, men ja vi kommer överens. Skulle vela säga att vi är mer så som systrar beter sig än vänner. Vi umgås då och då, men annars har vi våra egna håll, med vänner osv. Mycket av det beror nog på olika klasser och att jag spelar soccer.

 

 

Hur många besökare har du varje dag?

- Runt 250

 

Skulle du tänka dig att åka som utbytesstudent igen?

- Jaa absolut! Nu när man vet själv hur allting går till, så skulle nog ett till utbytesår bli mycket lättare. Ni ska inte tro att jag inte rekommenderar att inte åka som utbytesstudent, för då tror ni fel! Att åka själv såhär under en lång tid är super bra för din egen skull. Det är dessutom riktigt spännande, med att få träffa på nytt folk och se platser. Så självklart att jag åkt en gång till (om jag hade chansen), till en ny plats och familj!

 

Vad var ditt betyg i engelska innan du åkte?

- VG

 

Kan inte du berätta om första gången du åt middag med din värdfamilj?

- Kommer inte ihåg så mycket av den första middagen, men jag antar att jag reagerade på att vi höll i hand och bad bordsbön innan vi åt. HAHA jo, jag kommer ihåg att jag var redo att hugga in, började la mat på tallriken osv. Alla kollade på mig och höll varandra i händerna. oppsss..

 

Många många många frågor, men försöker korta ner på det lite och tar dom viktigast! Puss


Kommentarer
Postat av: Miria

Coolt, jag skulle också vilja göra som du.

2011-04-15 @ 14:43:30
URL: http://hotell-forshaga.se
Postat av: Julia

Jag åkte som utbytesstudent förra året, jag bodde i Michigan, och kände precis som du de sista månaderna att jag var "klar" med min upplevelse. Jag gillade vännerna och USA men man började uppskatta Sverige så jädra mycket. Fan vad jag var lycklig när jag kom hem asså hehe.

2011-04-24 @ 00:44:44
URL: http://stripme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0