Anna Westergren -

Svar på frågestunden del 2

2010-09-11 04:28:34

1. Är det amerikanska godiset gott?

Har inte hunnit testa så mycket, men som ni kanske redan vet så är Reese's en favorit! Kan skriva om lite fler sorter när jag väl har provat på.

 

2. Finns det typ svensk ost? hushållsost etc?

Inte vad jag vet, eller det är väl såklart att det finns någonstans men jag tror knappast att det är något man hittar runt hörnet.

 

3. Hej!

Jag ska till USA nästa år och ska på intervjun på torsdag!! Var de som någon test under själva intervjun? Dem sa att man skulle prata engelska under en liten del av intervjun, gjorde du också det?

Förlåt att jag inte hann svara på den här frågan innan torsdags, hoppas allt gick bra iaf!

Svaret är Ja, det ingår att man ska prata eng under en liten del av intervjun. Inget man behöver vara orolig för!

 

4. Har det varit enkelt att komma in i amerikanarnas levnadssätt?

Ja, det tycker jag väl. Även om det var mycket nytt som kom samtidigt så hanterade jag det bra faktiskt. Dem största skillnaderna är nog maten och kyrkan. Här hemma äter vi bara vegetariskt eftersom Hostgrandpa är veggie. Men jag har börja vänja mig vid allt nu.

 

5. Tränar du mycket? och äter ni mycket onyttigt där du bor?

För tillfället tränar jag ingeting, vilket känns förjävligt faktiskt.. Ska nog börja springa lite i området eller någonting, hahah annars finns det ju alltid Wii Fit här hemma! Och som sagt vi äter bara vegetariskt, nyttig mat här, dock blir det en himla mycket fett mat när vi går ut och i skolan...

 

6. Vart i USA är du?

Bahama, North Carolina.

 

7. Vad fick dig att åka till USA?

Jag har alltid velat åka till USA på ett eller annat sätt, semester, ja på något sätt i alla fall. Och eftersom framför allt min pappa inte ville åka till USA så bestämde jag för att ta tag i det hela på egen hand! Jag har haft den här drömmen sen sjätte klass, så det var knappast något som mina föräldrar svara ja direkt på. Sen tror jag att varje unge som inte bor i USA har någon gång tänkt på hur det skulle ha varit att bo här, jag har i alla fall tänkt mycket på det!

 

8. Tänkte du på att välja något annat land?

Nepp, det har alltid varit USA.

 

9. Hur är killarna i USA? Är svenska killar snyggare?

Well, på min skola så är det ganska olika hur killarna är. Först har vi dem som verkligen går på direkt och säger precis vad dem tycker och tänker om en, sen är det dom som verkligen jobbar sig fram för att få tjejens uppmärksamhet (ett ex. är den där läskiga killen från Drafting class... ) och till sist är det dom killarna som stirrar jätte mycket men inte säger ett skit.

Om man jämför med killarna på min skola och svenska killar, så fördrar jag svennepojkarna!

 

10. Vad har varit roligaste än så länge?

Jag måste börja med att säga att jag verkligen hade 3 underbara dagar i New York, så det står självklart högt upp på listan! Baseball matchen, Duke Football game, annars är det små saker som att kolla på hur folk helt plötsligt börjar att dansa i matsalen.

 

11. De 3 konstigaste frågorna du fått om Sverige?

KONSTIGT nog så har jag inte fått så många konstiga frågor, men dom få jag fått är i alla fall:

" Pratar ni svenska i Sverige? "

" Äter ni sniglar i Sverige? "

" Har ni snabbmat restauranger , som Mc Donalds, Burger King? "

" Har ni pizza i Sverige? "

 

Mer än så var det nog inte, kanske kommer fler under året!

 

12. Har du shoppat något än? I så fall kan du visa?

Jag var iväg i måndags och hittade lite saker, kan nog visa allt lite senare (haha jag är för lat just nu för att ta kort.. )

 

13. Är det billigare i USA?

Japp japp, det blir ungefär som om du har 30% rabatt på allt.

Tex, dom sakerna jag köpta i måndags var till och med på rea, 50%. Så jag fick ett linne, kofta och shorts för ca 20 dollar vilket är typ 145 kr. Great deal!

 

14. Raggar killarna i USA mycket?

Du kanske hittar svaret fråga 9.

På min skola dock så är det många killar som inte raggar direkt på, utan går oftast till tjejkompisen till tjejen man är intresserad av och berättar allt genom den vägen. Men sen finns det dom som verkligen är läskigt framåt...

 

15. Har du några tips på saker man BÖR packa med sig när man åker?

Jag som tjej är jätte nöjd över att ha packat ner svenska tamponger!

Annars är det väl ganska så självklara saker, jag har inga speciella saker som jag tyckte var viktigast. Eller ja, dator, kameran, svenskt godis och något personligt som gör att du känner dig hemma vart du än är!

Bättre tips är så har jag tyvärr inte.


Kommentarer
Postat av: mammis

Angående frågestunden nr2.Något som är viktigt att plocks ner i väskan är presenterna till värd familjen.Det är väldigt olika vad man tydligen vill stoppa ner,men vi tänkte att Anna skulle vara där rätt länge,äta och bo,få följa med på olika aktiviteter osv,gratis...så valet var inte så svårt.En stor kristallskål"Raphsodie",en bok om sveriges alla traditioner och årstider,och sju sorters kakor "bok" på eng,plus ett riktigt dl mått.Till julen kommer dom att få värmelycktor Kosta Boda 2 st.Vi hoppas att allt blir uppskattat.Till er själva glöm inte att ta med riktig choklad,för deras smakar inte gott,samt ex djungelvrål,för salt/sött godis finns ej...Puss från Mammis.

2010-09-12 @ 09:43:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0