Anna Westergren -

Svar på frågorna. Del 1

2010-11-03 22:31:25

Vad tycker du om NC?

- Har hittills inte sett så mycket av staten än. Själv bor jag ute på landet, svårt att hitta på saker att göra här eftersom allt är utspritt och man måste ha bil för att ta sig överallt. Men du kan hitta mycket i NC. Längst kusten, där jag hade hoppats bli placerad, ser praktiskt taget ut som från filmerna Dear John och Last Song. Men jag gillar landet också, gillar vädret här.


Har det varit lätt att få vänner over there? Är de öppna mot nya människor?

- Jag tycker det har varit förvånansvärt lätt att få vänner här. Redan första dagen så blev jag "injuden" till ett bord, som jag även sitter vid idag. Ja, jag blev bemött av en hel del människor, men till en början så pratar till mesta dels alla med varandra bakom min rygg, innan dom vågar presentera sig. Men jag har börjat lära känna människor här genom dom första personerna jag lärde känna.

 

Hur är värdfamiljen och vilka består de av? Trivs du? :D

- Ja, jag trivs i min familj. Men eftersom dom är vegetarianer så blir det tyvärr inte densamma amerikanska mat vi äter här hemma. Men men. Min familj består av Hostdad Mark, Hostmom Mary, Hostgrandpa Charles och Josephine (från Belgien).

 

Vad tycker dem i din skola/klass om din din klädsstil? kläder då som du har från sverige? klär sig dem bättre än här i svergie?

- Jag får många positiva kommentarer om mina kläder, många som frågar vart jag köper mina kläder osv. Och nej dom klär sig inte bättre än oss svenskar (min åsikt). I skolan så klär sig dom flesta tjejerna i jeans shorts, t-shirt med något college tryck på och flip flop. Annars har vi dom r&b tjejerna som klär sig i leggings med något konstigt mönster, high heels och en top med galen urringning. Kan säga att jag saknar svenska killarnas klädstil!

 

Vad får du mest för frågor om Sverige?

- Bla. vilket språk vi talar, om vi har snabbmatsresturanger, om det är kallt (snö) året runt.

Vi satt och diskuterade stereotyper i english class, så vi kom in på typiska svenska stereotyper som att alla är blonda, alla tjejer är stora bröst, att vi går nakna och att det går isbjörnar på gatorna.


Vad hade du för betyg i engelska när du slutade nian?

och vad hade du för betyg i Engelska A om du ni har läst det? :)

- Enligt mig själv så sög våran eng lärare i nian, och när jag inte gillar läraren så tappar jag lätt intresset för själva ämnet också. Men jag hade G i nian och VG i Eng A.

 

Vart hamnar den totala kostnaden för allting och hur fick du pengar till att åka?

- Det är svårt att sätta en korrekt summa på vad allt det här kostade. Men först och främst så gick själva programmet på 59.000, eftersom skulle sprutorna och visumet betalas vilket blev några tusenlappar till. Sen att vara här kostar även det pengar. Så jag vill egentligen inte säga vad den totala kostnaden är eftersom jag har ingen aning, och det beror också på hur mycket man spenderar i landet man ska till. Galet nog är det mina föräldrar som betalar detta. Självklart så tycker alla nu vilken bortskämd unge jag är, men svaret är att mina föräldrar är allt för generösa.

 

Vad brukar man göra på lektionerna? (genomgångar, redovisningar, arbeta själv med olika uppgifter o.s.v.?)

- Det beror såklart helt på vilken klass du har, men i min Theater class så leker vi mest och har massvis med övningar för att stå på scen och få mer självsäkerhet. I English class så har vi allt det som du tog upp, genomgångar, redovisningar, arbeta själv och andra uppgifter. Men det är en hel del skämt där i mellan!

I Photography class arbetar vi mest själva. Samma sak är det i Drafting class där vi har en ganska så lat men otroligt rolig lärare. Vi liksom jobbar mesta dels vid datorn och jobbar med tester tills vi får 100 % (bara att memorera frågorna hur lätt som helst).

 

Kan du visa hur ditt hus och ditt rum ser ut?

- Har tagit några kort från utsidan, KLICKA HÄR för att komma till bilderna.

Men jag tänkte även filma lite hur det ser ut i huset. En så länge har jag filmar övervåningen och rummet. KLICKA HÄR för att komma till den videon.

 

Är du junior eller senior, går det att bli senior även om man är lika gammal som junior? och får man gå på prom, homecoming osv som junior?

- Jag är Junior och ja man får praktiskt taget göra allt det som Senior får göra, Prom, Homecoming.

Det är nog olika från skola till skolan, jag frågade inget om att bli Senior eftersom jag var nöjd som Junior.

 

Valde du någon delstat?

- Ja, jag valde tre stater:

1. South Carolina

2. North Carolina

3. Kentucky (spontant val, vet inte varför jag tog den staten..)

 

Tvekade du mycket på om du skulle åka eller inte?

- Nä, faktiskt inte, inte vad jag kommer ihåg. Jag var väldigt säker på att detta var det jag ville göra så jag gick efter magkänslan.

 

Har det varit lätt att komma in i engelskan?

- Det tycker jag! Eftersom du har engelskan runt om dig varje dag så börjar det kännas väldigt naturligt efter ett tag.

 

Svarar du i telefonen hos din värdfamilj?

- Haha, ja det gör jag.

 

Kan du inte lägga upp bilder på husen, naturen m.m? :)

- Visst kan jag göra det, ska försöka få tid till det också.

 

Vilken organisation åker du med? Är du nöjd?

- Jag åker med Explorius, och hittills är jag mycket nöjd!

 

Har du svårt att hitta vissa ord i svenskan eller är det som förut?

- Haha nä det är verkligen inte som förut och det vet mamma när jag pratar med henne över skype. Jag glömmer lätt bort vissa på svenska numera, ibland måste jag ta in engelskan för att förklara men i vissa fall vet jag inte ens vad ordet är på eng, så haha är lite orolig för svenska lektionerna när jag kommer tillbaka.

 

Svarar på resten av frågorna i morgon! PUSS


Kommentarer
Postat av: Nicole

Åååh, jag vill också välja sout eller north carolina, eftersom jag älskar hur det ser ut i last song! Så himla avis på dig för att du är på utbytesår OCH är i NC !!

2010-11-03 @ 23:10:05
Postat av: Matilda

2010-11-04 @ 11:06:20
URL: http://www.matildus.devote.se
Postat av: Vendela

Jag är inprincip beroende av din blogg! Keep it up! Jag går i en Internationell Engelsk skola nu i Sverige och kommer förmodligen åka till USA om två år :) Men jag har en fråga (jag vet en aning för sent eftersom du PRECIS har haft en frågestund hehe) men jag kollade precis egenom dina gamla inlägg och såg att du hade skaffat hem varor ifrån Costal Scents ifrån en svensk sida! Jag har letat efter det i åratal!! Men du skrev inte vad hemsidan hette, så jag undrar vad sidan hette om du kommer ihåg ?



Puss! V.

2010-11-04 @ 23:35:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0